تعمیرات یخچال, مقالات

بررسی جامع یخچال های خانگی

در این مقاله بصورت کامل‌ یخچال ها را مورد بررسی قرارداده ایم . با ما همراه باشید:

مقدمه

رفته رفته یخچال ها و سیستم های سرد کننده یک کالای اساسی در تمامی منازل به منظور نگهداری مواد غذایی محسوب شدند.  این کالا با رشد تکنولوژی بیشتر رشد کردند و از نظر سیستم فنی نیز پیچیده تر شدند. یخچال های قدیمی سیستمی ساده داشتند و از نظر مصرف انرژی در وضعیت خوبی به سر نمیبردند و بسیار پر مصرف بودند. اما امروزه با پیچیدگی بیشتر ساخته میشوند و بر گرفته از تکنولوژی روز علم برق و مهندسی کنترل بیشتری روی مصرف برق و انرژی دارند.

در این مقاله با بررسی بیشتر سیستم تبرید و کنترل آنها ، یخچالهای امروزی و گذشته را کاملا بررسی میکنیم.
در ابتدا از بررسی سیکل تبرید که بر پایه علم فیزیک هست شروع میکنیم و این مبحث را میشکافیم.


جهت آموزش تعمیر یخچال میتوانید با مراجعه به مقاله در سایت گودفیکس اطلاعات لازم را کسب نمایید.


 

سیکل تبرید:

سیکل تبرید شامل چهار قسمت اصلی 1- کمپرسور  2- کندانسور   3- لوله مویین  4- اواپراتور   تشکیل میشود. سیکل تبرید در علم فیزیک سالیان سال است که از یک سیستم و یک اصول پیروی میکند و فقط با اضافه کردن ادوات و قطعات برقی به ارتقاع عملکرد و راندمان آنها کمک میکنیم. در سیکل تبرید یک مبرد به عنوان سیال حامل دماها و فازهای مختلف در کل سیکل در حال حرکت است که به اصطلاح بازاری آن را گاز می نامند که جلوتر با آن بیشتر آشنا میشویم.

 

کمپرسور شروع به کار کرده و مبرد ( گاز ) داخل سیکل را متراکم میکند و دمای مبرد به شدت افزایش می یابد‌. گاز متراکم شده با دما و فشار بالا به سمت کندانسور ( رادیاتور کناری موتور) حرکت می کند و کندانسور به عنوان تقطیر کننده سیستم گاز را به مایع تبدیل می کند (عمل تقطیر صورت میگرد). پس از کندانسور ، مبرد در فاز مایع با فشار بالا به سمت فیلتر درایر رفته و رطوبت احتمالی موجود خود را از دست میدهد و سپس وارد کپیلاری یا لوله مویین میشود.

لوله مویی مایع موجود را به صورت پودر و یا قطرات خیلی ریز وارد اواپراتور می کند و در اواپراتور موجود درکابین یخچال عمل تبخیر صورت می گیرد. تبخیر این مبرد باعث آزاد سازی دمای منفی ۲۷ درجه شده و هوای داخل کابین با عبور از بین اواپراتور خنک شده و حرارت خود را از دست میدهد و هوای داخل محیط سیستم سرد و سردتر می شود و این گردش ادامه پیدا میکند تا به دمای مورد نیاز برسد. مبرد تبخیر شده در اواپراتور در فاز گاز به سمت کمپرسور راهی میشود و این سیکل ادامه پیدا می کند.

 حال به عملکرد تک تک اجزای آن میپردازیم:

بررسی یخچال ها
1-کمپرسور:

کمپرسور یا همان موتور یخچال به عنوان قلب تپنده سیستم تبرید در ابتدای مسیر سیکل قرار میگیرد. کمپرسور وظیفه متراکم سازی مبرد را دارد.

 در ابتدا باید ذکر شود که مبرد باید در فاز گاز باشد تا متراکم شود . زیرا فقط گاز قابل تراکم است و مایع را نمی توان متراکم کرد زیرا زمانی که مایع تحت فشار قرار بگیرد  نیروی هیدرولیکی مخالف عامل فشار ایجاد می کند و  در کمپرسور اگر این اتفاق بیافتد باعث آسیب جدی به سیستم مکانیکی کمپرسور می شود و ممکن هست باعث چشمک زدن نمایشگر یخچال گردد.

مبرد در فاز گاز پس از اینکه در کمپرسور متراکم شد فشار و دمایش افزایش می یابد و یک گاز با فشار و دمای بالا به سمت کندانسور یا تقطیر کننده حرکت میکند.


2-کندانسور (تقطیر) :

برای یک گاز با فشار و دمای بالا کافیست در یک محیط خنک شود تا به فاز مایع تبدیل شود.  پس از کمپرسور کندانسور قرار میگیرد تا این پدیده را ایجاد کند.  پس از اینکه مبرد گاز به مایع تبدیل شد یک مایع با فشار و دمای بالا به سمت لوله مویین حرکت می کند. کندانسور در بیرون کابین قرار میگیرد و توسط دمای محیط که به صورت اجباری یا طبیعی خنک می شود.

جلوتر بیشتر توضیح داده خواهد شد.
3- لوله مویین (کپیلاری):

مایع با فشار  و دمای بالا باید تبخیر شود تا بتوان دمای منفی آن آزاد شود. برای مثال مبرد 134 پس از تبخیر تا 27- میرسد. مایع ساخته شده در کندانسور توسط لوله مویین پودر می شود و به اواپراتور ریخته می شود. برای درک بهتر موضوع یک قابلمه داغ روی اجاغ گاز را در نظر بگیرید که اگر قطره قطره آب داخلش ریخته شود خیلی راحتتر تبخیر می شود تا اینکه یک لیوان را به یکباره بریزیم. پس لوله مویین مایع ها را پودر و قطره قطره می کند تا تبخیر شود.


4- اواپراتور (تبخیر کننده):

اواپراتور به عنوان آخرین قسمت سیکل تبرید می باشد که با تبخیر مبرد در آن دمای مبرد کاهش یافته و دمای بالای  محیط جایش را با دمای پایین اواپراتور عوض میکند و باعث سرد شدن محیط می شود. پس از تبخیر مبرد مجددا مایع با فشار پایین به گاز تبدیل میگردد و وارد کمپرسور میشود.


 

سیستم های کنترلی یخچال ها :

سیستم کنترلی یخچالها به منظور کنترل سرما و همینطور استراحت کمپرسور طراحی شده است.

اگر کمپرسور بیش از حد نیاز کار کند مواد در داخل یخچال احتمال یخزدگی را دارد و اگر سیستم فریزر و زیر صفر باشد مواد بیش از حد یخ میزند.  همینطور مصرف برق بالا میرود و از طرفی یکی از فاکتورهای مهم جهت کنترل عمر کمپرسور اتومات به موقع می باشد.

در سیستم های قدیمی توسط ترموستات فرمان کمپرسور قطع و وصل می شد و سیستم بسیار ساده بود .(جلوتر مکانیزم ترموستات و انواع آنها را توضیح خواهیم داد).

همینطور کنترل برفک در دستگاههای ترموستاتی بدون برفک قدیمی توسط تایمر دیفراست صورت میگرفت که در بخش سیستم دیفراست توضیح داده خواهد شد.

در سیستم های امروزی جهت کنترل کمپرسور و سیستم‌ برفک‌زدایی از بردهای الکترونیکی و سنسور های کنترلی بهره گرفته میشود.

 

جهت اگاهی از دلیل برفک زدن یخچال های امروزی میتوانید با مراجعه به مقاله در سایت گودفیکس اطلاعات لازم را کسب نمایید.

در یخچالهای امروزی یک سنسور روی اواپراتور و یک‌ سنسور در محیط داخلی کابین نصب می شود.

سنسور روی اواپراتور وظیفه دیفراست (توضیح بیشتر در قسمت دیفراست) را به عهده میگیرد و سنسور محیطی وظیفه تشخیص مقدار سرمای داخل کابین جهت کنترل دمای داخل کابین و کمپرسور را به عهده دارد. سنسورها مقادیر مورد نیاز رو به عنوان اطلاعات به برد ارسال می کند و برد فرمان به قسمت های مختلف را صادر میکند.

سیستم دیفراست:

سیستم دیفراست یا همون یخزدایی در یخچال ها یکی از حیاتی ترین قسمت سیستم های نوفراست یا بدون برفک میباشد.

اواپراتور یا همان رادیاتور داخلی پیش تر در موردش صحبت کردیم قسمتی است که در اثر سرمای زیاد و رطوبت محیط دچار برفک شده و این برفک ها با گذشتن زمان و کار کردن دستگاه تجمع میکنند و کاملا اواپراتور را می پوشانند. پوشیده شدن اواپراتور توسط برفک و یخ به دلیل اینکه رینگ هوایی نمیتواند از بین فین ها (شبکه ها) اواپراتور عبور کنند وگرمای را انتقال دهد ، دچار افزایش دما شده و سرمای دستگاه  از بین می رود. پس ما یک سیستم‌جداگانه جهت آب کردن این برفک ها نیاز داریم که سیستم دیفراست می باشد.

در یخچال های قدیمی یا همان فراست که با برفک بودند ، آب شدن این برفک بر عهده اتومات دقیق یخچال و ترموستات بود. یعنی اگر سرما به درستی و با قدرت ساخته می شد و ترموستات نیر به درستی تنظیم بود ، در زمان استراحت کمپرسور برفک های ریز آب می شدند وی این سیستم هر از گاهی نیازمند برفک زدایی دستی توسط مصرف کننده بود که عملی اذیت کننده محسوب می شد. اما با طراحی سیستم نوفراست و سیستم دیفراست برقی این مشکلات مرتفع گشتند.

 

سیستم دیفراست دستگاههای جدید با سیستم کنترلی بردی  شامل هیتر دیفراست ، فیوزهای حرارتی و سنسوردیفراست  میباشد. وقتی سنسور دیفراست که روی اواپراتور مستقیما قرار گرفته است، سرمای مورد نیاز را احساس میکند به برد فرمان دیفراست داده می شود. در این مود کمپرسور و فن ها همگی خاموش شده و المنت اصلی وارد مدار می شود و پس از آب کردن کامل برفک ها سنسور دیفراست مجددا گرمای مورد نظر را که احساس کند ، دستگاه متوجه آب شدن برفک ها شده و مود دیفراست و یا یخزدایی را قطع میگردد.

حال اگر این وسط سنسور یا برد دچار مشکل شوند و المنت بیش از حد وارد مدار بماند احتمال آتش سوزی می شود  که فیوز حرارتی  یا ترموفیوز در اثر گرمای زیاد ( معمولا ۷۰ درجه ) می سوزد و  کلا المنت را برای همیشه از مدار خارج می کند. اینجاست که باید دستگاه  توسط تکنسین مجاز باز و تعمیر شود.

آب باقی مانده از آب شدن برفک ها باید از طریق حوض اصلی به سمت کندانسور یا موتور از طریق لوله درین هدایت شود تا توسط گرمای این دو بخش آب را تبخیر کنیم. در غیر این صورت دستگاه دچار آبریزش شدید می شود.

در یخچال های قدیمی با سیستم کنترل ترموستاتی که برد وجود ندارد و دستگاه نوفراست است از تایمر دیفراست جهت کنترل برفک و یخزدایی اواپراتور استفاده می شود. تایمر دیفراست پس از 6 ساعت کار کردن وارد مود برفک زادایی میشود و 30 دقیقه المنت  را وارد مدار می کند. حال اگر برفک دستگاه زودتر از 30 دقیقه آب شود برای جلوگیری از هدر رفتن سرمای دستگاه قطعه ایی بنام ترمودیسک که روی اواپراتور قرار میگیرد، المنت را از مدار خارج می کند.

تر مودیسک در اصل یک سوییچ حرارتی است. در سیستم های قدیمی نیز ترموفیوز همچنان به عنوان یک بخش مهم در سیستم دیفراست ایفای نقش میکند . اگر احیانا تایمر دیفراست و یا ترمودیسک المنت را بیش از حد در مدار نگهداشتند، خود را فدای کل سیستم کند.

 

 

مرکر نمایندگی گودفیکس در زمینه تعمیر انواع یخچال ها در مناطق غرب تهران- کرج – فردیس – اندیشه – شهریار – شهر قدس – ملارد – صفادشت – مشکین دشت و سایر مناطق استان البرز فعالیت دارد.

مجموعه گودفیکس در زمینه تعمیرات انواع یخچال ها در منطقه کرج و غرب تهران و حومه بیش از ۱۰ سال است که فعالیت می کند.

  • غرب تهران | کرج | مهرشهر | عظیمیه | فردیس | اندیشه | شهریار | شهر قدس و سایر مناطق استان البرز
  • غرب تهران: 02165302500
  • غرب تهران: 02165302600
  • تلفن دفتر نمایندگی کرج : 02634412047
  • جهت سفارش تعمیر در ایام تعطیل : 09380266651

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *